zaterdag, februari 09, 2008

Vorige week zaterdag

Ik loop al bijna een week met een idee voor een blogpost in mijn hoofd rond, maar ik kwam er maar niet toe het uit te werken en te posten. Maar aangezien meer dan een week met een postidee in mijn hoofd rondhotsen me maar al te idioot lijkt, heb ik vandaag even tijd vrijgemaakt.

Het idee voor deze post ontstond vorige week zaterdag onderweg naar huis van een vormingsdagje in Brussel. Eigenlijk heeft deze vormingsdag daar helemaal niets mee te maken, al kan ik wel zeggen dat ik die trip naar Brussel gemaakt heb met amper 3 euro op zak en mijn vader dit eigenlijk een beetje onverantwoord vond. Ik had daar echter geen last van, geld dat je niet bij hebt, kan je niet uitgeven (of erger nog, kwijt raken) en op een vormingsdag is geld toch niet nodig.
Maar zoals ik al zei, het idee kwam in me op in de bus onderweg naar huis. Zoals je vast al gemerkt hebt in vorige posts is de bus een medium waar ik heel veel leuke inzichten krijg. Ik weet niet precies waar dat aan ligt, misschien is dit voer voor een andere post, wanneer ik het eindelijk wel weet of tenminste denk te weten.

Nu, terug naar het idee zelf. Ik stapte vorige zaterdag dus op de bus aan het station en het bleek toch wel weer de bus met de vuilbak te zijn zeker! Ik had al van anderen gehoord dat ze nog nooit een bus hadden geweten met een vuilbak, dus dat ik het me vast verbeeld had. Maar nu heb ik de bus dus weer gezien en ben ik echt wel zeker dat er een bus rondrijd in Gent met een vuilbak. Zo het soort vuilbak dat veel mensen onder hun bureau of naast hun toilet staan hebben, met zo'n klapding als deksel (geen pedaalemmer dus, dat zou moeilijk zijn op een bus).
Voor de mensen die mij niet geloven en ook eens op die bus willen zitten, het was een 77 en de bus had nummer 220558. (Ja, bussen hebben elk een, naar mijn weten uniek, nummer.) Dus als je ook ooit eens op die bus met een vuilbak zit, laat het me gerust weten. Dan weet ik echt echt zeker dat ik het me niet verbeeld heb. En anders zijn we met twee of meer fantasierijken en dat vind ik ook wel leuk.

Verder was er nog een grappig kenmerk aan die bus. Er hingen namelijk enkele papiertjes uit waar opstond dat het verboden was om te eten of te drinken op de bus. Indien je dit toch deed, kon je bestraft worden met een boete. Ik heb eigenlijk nog nooit een bus geweten waarop je niet mocht eten, behalve dan frietjes of ijsjes. (zo'n bordjes heb ik wel al gezien) Soit, op die bus zal ik dus niet mijn boterhammen of mijn vieruurtje mogen opeten, zoals ik wel vaker pleeg te doen.
Het grappige aan dit alles is de link tussen beide vreemde kenmerken van deze bus. Je mag niet eten of drinken, maar er is wel een vuilbak. Eigenaardig... ofwel een buschauffeur die het kuisen van zijn bus beu was... Wie weet?

Verder zag ik op die bus ook iemand met een blauwe tas met bellen op. Je weet wel, zo'n zeepbellen die je kan blazen met een bellenblaas. Op zich is dit niks speciaals, tot ik nog iemand op de bus zag stappen met identiek dezelfde tas. Waarna ik naar buiten keek en nog een heleboel mensen met zo'n tas zag rondlopen. Na enige initiële verwarring was het me al gauw duidelijk dat er ergens iets te doen moest zijn en dat je daarbij zo'n blauwe tas met bellen kreeg. Aangezien de bellen me aan zeep deden denken, gokte ik dat er ergens een zeeptentoonstelling moest zijn. Ik bedacht me dat het wel interessant zou zijn dit op mijn blog te posten en anderen, indien ik toch niet tegen mezelf aan het praten zou zijn ;-), te laten meeraden wat er in hemelsnaam te doen was.
Ik heb echter op zondag toen ik naar de televisie aan het kijken was, ontdekt waar die tassen vandaan kwamen. Het was zowaar bijna een EUREKA-moment, als het niet zo triviaal was geweest. Om je niet langer in spanning te houden... die tassen werden gratis gegeven bij 'body&beauty', een welnessbeurs in Flanders Expo.
Zo zie je maar... vreemde dingen hebben meestal een erg logische uitleg.

Voor moest je ooit een blauwe tas met bellen zien, de onderstaande was het:

3 opmerkingen:

Jolien zei

Misschien is er altijd wel een logische uitleg voor vreemde dingen (mijn denkendurvende geest twijfelt daar niet aan, of toch zelden :)), maar dat maakt ze niet minder vreemd. Het is namelijk eerder het vernuft van onze menselijke geest dat deze dingen vreemd doet lijken. Die legt verbanden tussen dingen en construeert en update constant contexten voor alles wat we waarnemen en voor allerlei bedenkingen die we maken. De logische redenen voor de dingen doen niet meer dan de juiste context vormen en daardoor lijken de dingen niet meer vreemd. Dus we hebben het allemaal te danken aan onze menselijke geest dat we vreemde dingen meemaken.

Tja, dit vloeide er zomaar uit en waarschijnlijk houdt het steek, maar misschien loont het om er een keertje dieper op in te gaan... (met uiteindelijk de bedoeling een logische uitleg te vinden voor het vreemde feit dat vrijdenkers best tegelijk 'vreemde' dingen kunnen meemaken en ervan kunnen houden, zoals jij en ik).

Trouwens, mooie post, Veerle!

Jolien zei

Veerle!

Ik nam deze morgen de bus naar mijn kot, aan jouw deur daar. Zet ik me neer, zie ik voor mijn neus een papier dat eten en drinken verboden is (en beboet kan worden)! Kijk ik om en ja hoor! Een vuilbak met klapdeksel. Het was trouwens een heel mooie en schone bus, zo één van die nieuwe, zeker?

Mijn dag was goed.

Veerle zei

Ik hou van vreemde dingen en van mensen die deze vreemde dingen ook kunnen appreciëren!

Jolien, wat leuk trouwens dat je de bus ook hebt opgemerkt! Nu weet ik zeker dat ik die vuilbak niet verzonnen heb, tenzij jij natuurlijk ook een levendige fantasie hebt. ;-)