vrijdag, september 29, 2006

Chocoladekoekjes

In navolging van Pieter wil ik jullie allen laten meegenieten van mijn nieuwe chocoladekoekjes-recept. Sommigen zullen ze zaterdag kunnen proeven, anderen zullen ze misschien eerst zelf moeten bakken om dan zelf te proeven en uit te delen.

Het recept is doodeenvoudig en zal ik gaarne met jullie delen: (k heb het trouwens niet zelf uitgevonden, maar ergens van internet geplukt en wat naar mijn hand gezet)


Ingrediënten:

100 g pure chocolade (het lukt vast ook wel met een andere soort chocolade, maar dat is op eigen risico. Zelf gebruik ik graag de pakjes pure chocolade van oxfam, die direct per 100 g verkocht worden. Handig he)
100 g boter
150 g suiker
1 ei
250 g bloem
1/2 zakje bakpoeder
1 zakje vanillesuiker

Het maken zelf:

Eerst weeg je al je gerief af en zo... (maar dat weten jullie wel) Daarbij kan ik je ook al vertellen dat je de chocolade in kleine stukjes moet hakken. Daarna verwarm je de oven voor op 180°C. Je doet de boter in een kom en mixt die (of snijdt die in kleine stukjes). Daarna voeg je de suiker, de vanillesuiker, het ei, de bloem en het bakpoeder toe. Dit mag je mengen met de mixer of gewoon met je handjes. (voor moest het je interesseren, t is een mixer met kloppers op he)
Als laatste meng je je stukjes chocolade erdoor. Daarna kan je weer kiezen, ofwel rol je je deeg uit en steek je het uit met vormpjes, ofwel maak je met je handjes zelf koekjes.

Die leg je dan op een bakplaat en je steekt het geheel ongeveer 15 min. in de oven.

Wanneer de 15 minuutjes om zijn, haal je ze uit de oven, laat je ze op een rooster afkoelen en daarna kan je ze lekker opsmikkelen.

Smakelijk!!

(en een knuffel voor wie wil)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoera! een maagdelijk comment veld.

Wat snood dat jullie (Jij dus en Jonas) me niet vertelden dat jullie ook een blog hebben! tsss...

Maar goed, ik heb de weg dan toch gevonden via die van Josefine.

Ik kan alleen maar bejubelen dat jij ook receptjes op je blog plaatst en bij deze beloof ik je dat ik, als ik es véél tijd heb (reken dus maar op een termijn van een jaar of twee :-) ze uitprobeer en dan een kritische evaluatie post.

Zo heb je alweer iets om naar uit te kijken.

Liefs,

Veerle zei

Oh Pieter, wist jij niet dat ik een blog had? Ik dacht van wel omdat ik al commentaartjes had gepost... Ach... soms vergeet ik dus dingen te melden. Bij deze mijn excuses.

Ik kan je trouwens vertellen dat het niet zo immens veel tijd kost om die koekjes te bakken. Dus misschien kan je ze niet over twee jaar, maar over een jaar eens proberen.
(en vraag maar aan Els of Jonas of Floris of Martin of... of ze lekker zijn)

Ik kijk alleszins uit naar jou persoonlijke kritische evaluatie!

Knuffel